Marketing is een musthave voor elk bedrijf.

5 tips: Op zoek naar de positionering van jouw organisatie!

19/08/2022
Blog met 5 tips

De laatste tijd merk ik dat mijn interesses binnen mijn vakgebied langzaam verschuiven. Dat heeft vooral te maken met mijn groeiende interesse naar het ‘grotere plaatje’. Maar ook met de veranderende wereld van marketing en communicatie. Want enkel en alleen social media kanalen ‘vullen’ met content, dat werkt tegenwoordig niet meer. Hiervoor dien je te kijken naar het geheel, de missie en visie van een bedrijf, maar ook naar wat medewerkers uitdragen en of dat verhaal wel klopt bij waar jullie daadwerkelijk voor staan. Een interessant en belangrijk onderwerp vind ik dat. In deze blog leg ik uit waarom ik denk dat het zo belangrijk is om op zoek te gaan naar de positionering van je organisatie. Ik deel graag 5 tips die je daarbij kunnen helpen.

Val op tussen alle reclameprikkels
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de totale hoeveelheid reclameprikkels die wij allemaal elke dag te verwerken krijgen op meer dan 6.000 ligt! Natuurlijk is dat afhankelijk van hoe actief je op je telefoon, social media en radio/tv bent en van waar je woont bijvoorbeeld. Maar het aantal prikkels kan dus zelfs nog hoger liggen. Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw verhaal onthouden en niet al die andere prikkels? Juist…

‘Iedereen’ is niet de juiste doelgroep
Ik hoor vaak ‘wij zijn er voor iedereen’ of ‘in principe richten wij ons op heel veel verschillende mensen’. Tuurlijk kan daar een kern van waarheid in zitten, alleen werkt dat niet voor jouw communicatiestrategie en positionering. Want hoe wil je je richten op iedereen? Geen mens is hetzelfde, dus je richten op iedereen zorgt ervoor dat je je eigenlijk op niemand richt. Probeer daarom te segmenteren en te kijken welke doelgroep, van de meerdere doelgroepen die jouw organisatie heeft, aansluit bij een van de grootste doelen van het moment. Is het doel bijvoorbeeld meer naamsbekendheid? Waar liggen de meeste kansen? Bij de doelgroep jongeren tussen de 18 en 25 jaar in de regio Nijmegen? Top, dan is dat voor nu jouw belangrijkste doelgroep en ga je hier de focus op leggen. 

Positioneren begint van binnenuit
Vaak genoeg zie ik dat medewerkers niet weten wat de positionering is van de organisatie waar ze werken, waardoor ze geen goede weerspiegeling laten zien online bijvoorbeeld. Of wellicht durven zij geen content te plaatsen uit angst om het verkeerde uit te dragen. Maar hen simpelweg een positionering opleggen zal ook niet direct geaccepteerd worden. Als ze er zelf niet in geloven, zullen zij dit ook niet uitdragen. Het is daarom erg belangrijk om hen te betrekken in het proces.

Focus op inhoud, niet op kanalen
Vaak mist er een duidelijk richting bij de communicatieuitingen van een organisatie. Maar áls er al een planning klaarligt, dan betreft deze vaak de kanalen waarop content gedeeld moet worden, maar mist de focus op de inhoud. Want wat ga je precies delen? En is dat in lijn met de positionering van de organisatie? Daarna pas komen de online- en offline kanalen. 

Consistency is key
Zorg ook, wanneer jouw organisatie al wel beschikt over een duidelijke positionering en/of strategie, dat deze consistent terug komt in de inhoud die wordt gedeeld. Dit werkt verhelderend en wekt vertrouwen bij de klant. Dat is uiteindelijk wat je met je organisatie wil zijn toch? Helder, duidelijk en betrouwbaar? Wees dus consistent. Een uitstap maken mag altijd, maar hou het grotere plaatje voor ogen bij alle uitingen die je doet.

Dus… Kan ik je helpen bij het vinden of formuleren van jullie positionering? Ben je op zoek naar een strategie om je klanten beter te kunnen bereiken? Of moet er intern het een en ander gebeuren om de neuzen weer dezelfde kant op de krijgen? Middels een strategische sessie op locatie gaan we gezamenlijk aan de slag en help ik jullie verder op weg met een strategisch adviesplan op maat. Lijkt dit je wat? Neem vrijblijvend contact met me op en ik vertel je graag meer. Of lees wat mijn klanten zeggen over mij en Musthave Marketing.